Gwarancje bankowe
Gwarancja bankowa to jednostronne zobowiązanie banku – gwaranta, że po spełnieniu przez podmiot uprawniony (beneficjenta gwarancji) określonych warunków zapłaty, które mogą być stwierdzone określonymi w tym zapewnieniu dokumentami, jakie beneficjent załączy do sporządzonego we wskazanej formie żądania zapłaty, bank ten wykona świadczenie pieniężne na rzecz beneficjenta gwarancji – bezpośrednio lub za pośrednictwem innego banku.
Stronami gwarancji są:
- Bank – gwarant: bank udzielający gwarancji bankowej
- Beneficjent gwarancji: podmiot uprawniony z gwarancji, tzn. podmiot, na rzecz którego gwarancja została udzielona
Poręczenie jest umową przez którą poręczyciel zobowiązuje się do wypłacenia wierzycielowi zleceniodawcy poręczenia określonej kwoty pieniężnej, w przypadku gdyby zleceniodawca nie wypełnił świadczenia, do którego był zobowiązany.
Bank udziela gwarancji i poręczeń na rzecz przedsiębiorców, firm i jednostek budżetowych w celu zabezpieczenia wykonania przez nich zobowiązań wynikających z określonych w zleceniu umów.
Klient składa zlecenie (na określonym formularzu) udzielenia gwarancji/poręczenia, a następnie zawiera z Bankiem umowę o udzielenie gwarancji/poręczenia ustalającą warunki przyjęcia zlecenia przez Bank do realizacji.
Udzielone gwarancje i poręczenia mogą zabezpieczać zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności.
Od udzielonych gwarancji, poręczeń, regwarancji lub zrealizowanego czeku własnego z gwarancją zapłaty, za każdy rozpoczęty rok ważności gwarancji – 4%.
Pobiera się prowizję przygotowawczą od udzielonych gwarancji, poręczeń, regwarancji lub zrealizowanego czeku własnego z gwarancją zapłaty w wysokości do – 0,3%